1. Személyi jövedelemadó, járulékok,
társasági adó
A személyi jövedelemadóról szóló (Szja)
törvény 69. §-a (1) bekezdésének mb) alpontja és (12) bekezdése
szerint 2006. szeptember 1-jétől természetbeni juttatásként
adóköteles a cégtelefonok, munkahelyi telefonok magáncélú
használata során magánszemély által megszerzett bevétel. Az
adóköteles telefon-szolgáltatás körébe tartozik a helyi és
távbeszélő-szolgáltatás (SZJ 64.20.11 és 64.20.12), a
mobiltelefon-szolgáltatás (SZJ 64.20.13), továbbá az
internet-protokollt alkalmazó beszédcélú adatátvitel (SZJ
64.20.16-ból) szolgáltatás magáncélú használata.
Az adó mértéke 54 százalék.
A juttatás, szolgáltatás miatt a kifizetőt terhelő kiadásból azt
a részt kell adóköteles bevételként figyelembe venni, amelyet a
magáncélú használat értékéből nem téríttet meg. A magáncélú
használat értéke a kifizetőt az említett telefon-szolgáltatások
miatt terhelő kiadásból a forgalomarányos kiadásoknak a tételes
elkülönítésével, és a nem forgalomarányos kiadásoknak a
forgalomarányos kiadások magáncélú hányada értékével határozható
meg vagy választható, hogy a számlaértékből 20 százalék számít
adóköteles bevételnek. |
1.1. |
A cégtelefon magáncélú használata miatt adófizetésre
kötelezett minden telefonszolgáltatást előfizető vagy
közvetített szolgáltatásként vásárló kifizető (adózás
rendjéről szóló törvény - a továbbiakban Art. - 178. § 18.
pont), ha a számlával (továbbszámlázással) érintett
hívószámokról olyan magánbeszélgetések (is)
kezdeményezhetők, amelyek költsége a kifizetőt terheli. A
kötelezettség minden intézményre, cégre (egyszemélyes
társaságra, eva-alanyokra is) kiterjed. Az egyéni vállalkozó
(akkor is, ha eva-alany) kifizetői minőségében kötelezett a
cégtelefon magáncélú használata miatti adó fizetésére, azaz
akkor, ha a tevékenységében - akár más (cég, intézmény stb.)
nevében - közreműködő magánszemély számára
telefonhasználatot biztosít. Az "önfoglalkoztató" egyéni
vállalkozót ilyen adókötelezettség nem terheli, mivel
önmagával szemben nem kifizető, és esetében a törvény a
telefonszolgáltatás magáncélú használatát vagy annak
lehetőségét nem határozza meg adóztatható körülményként (Szja
törvény 16.§ (4) bekezdés).
|
1.2. |
Az adókötelezettség a kifizetőt terhelő kiadásból, azaz a
szolgáltató által kibocsátott számla (a közvetített
szolgáltatásról szóló számla) szerinti (áfával együtt
számított) értékből határozható meg a rendelkezésben
rögzített SZJ számok alapján, figyelembe véve, hogy az Art.
176. §-ának (13) bekezdése szerint az adótörvények
alkalmazásában a Központi Statisztikai Hivatal 2002.
szeptember 30. napján érvényes SZJ besorolási rendjét kell
irányadónak tekinteni. Amennyiben a számla más besorolású
tételt (is) tartalmaz, az figyelmen kívül hagyható.
Értelemszerűen figyelmen kívül hagyhatóak azok a tételek,
amelyek magáncélú használattal nem hozhatóak összefüggésbe
(pl. kék, zöld szám üzemeltetésének díja, ha arról kimenő
hívás nem kezdeményezhető; az olyan kóddal ellátott készülék
hívószámára számlázott tételek, amelyről csak meghatározott
üzleti-, hivatali-partner számok hívhatók). Nem kell
figyelembe venni továbbá azokat a tételeket, amelyeket a
kifizető az általa nyújtott szolgáltatás részeként
biztosított telefonhasználat áraként, mint közvetített
szolgáltatást továbbszámláz más kifizetőnek, vagy pl. a
szálloda a vendégeinek. Nyilvánvaló, hogy az utóbbi esetben
nem keletkezik természetbeni juttatás, mivel a vendég
szempontjából nem cégtelefon magáncélú használata valósul
meg, hanem megvásárolt (közvetített) szolgáltatásról van
szó. A más kifizetőnek történő továbbszámlázás esetén pedig
a másik kifizetőnél jelentkezik az adókötelezettség a
továbbszámlázott tételek alapján. Amennyiben a kifizető a
cégtelefon használatát telefonkártya (feltöltő-kártya) révén
biztosítja, szintén a kártyával igénybe vehető szolgáltatás
SZJ száma (besorolása) szerint kell az adókötelezettséget
meghatározni.
|
1.3. |
A magáncélú használat miatti számlaérték
meghatározásának egyik választható módja, hogy az 1.2. pontban
említettek figyelembevétele nélkül megállapított számlatételek
közül
- ki kell gyűjteni a forgalomarányos tételeket,
- ki kell gyűjteni a magáncélú hívások miatt
számlázott forgalomarányos tételeket,
- a magáncélú hívások díjának az összes figyelembe
vett forgalomarányos díjjal történő elosztásával meg
kell határozni a forgalomarányos kiadások magáncélú
hányadát,
- a forgalomarányos kiadások magáncélú hányada és a
figyelembe vett nem forgalomarányos tételek szorzataként
meg kell határozni a nem forgalomarányos kiadások
magáncélú használatra jutó értékét.
A magáncélú használat miatti számlaérték
egyenlő a magáncélú hívások miatt számlázott forgalomarányos
tételek és a figyelembe vett nem forgalomarányos kiadások
magáncélú használatra jutó értékének együttes összegével.
Olyan esetben, amikor csak alapdíj ellenében korlátlan
hívás-lehetőséget biztosít a szolgáltató, magáncélú használat
miatt forgalomarányos kiadás nem határozható meg, ezért a
tételes elkülönítés alapján, annak választása esetén
adókötelezettség sem keletkezik.
|
1.4. |
Az 1.3. pont szerinti tételes kigyűjtés az Art.
bizonylatkezelésre, nyilvántartás-vezetésre vonatkozó
szabályainak figyelembevételével történhet (Art. 44. §),
azaz oly módon, hogy az adó alapjának megállapítására,
ellenőrzésére alkalmas legyen. Ebből a szempontból nem
elegendő, ha csupán belső szabályzatban rögzítik, hogy
cégtelefonról nem kezdeményezhető magánhívás. Ugyanakkor
megfelelő lehet minden olyan módszer, amely a kifizető
terhére számlázott díjjal egybevetve ellenőrzés esetén csak
akkor kérdőjelezhető meg, ha az adóhatóság bizonyítja a
módszer alkalmatlanságát vagy tartalmának valótlanságát.
Célszerű lehet pl. hívásnapló vezetésének előírása, amelyben
a használók feltüntetik a hívott számot és a beszélgetés
okát (pl. XY megrendelő visszahívása). A hívásnapló a
kifizető szempontjából is mértéktartásra ösztönöz, mert
feltehetően visszatartja a használókat a kifizető számlájára
történő magánbeszélgetéstől. A hívásnapló és a részletes
számla egybevetése alapján megállapítható az egyes
magánszemélyek használata, és igazolható akár az is, hogy
egyáltalán nem történt magánbeszélgetés. Más módszer is
elfogadható lehet, pl. az üzleti és magánbeszélgetések
eltérő kódolásán alapuló, a hívás kezdeményezőjének
választására bízott ?becsület-kassza�, aminek alapján
szétválaszthatók a kétféle használat díj-részei. Ennél és a
hívásnapló esetében is az érintett magánszemélyek
választása, közlése a hívás céljára vonatkozóan olyan
nyilatkozatnak minősül, amelyet ellenkező bizonyítás
hiányában el kell fogadni. Bármely esetben fontos továbbá az
adatvédelmi szabályok betartása, ami azt jelenti, hogy a
hívott számok közül a telefon üzemeltetőjének részletes
adatkérése és ellenőrzése csak az üzleti hívásokra
irányulhat. Vagyis a magánbeszélgetések költségét
maradék-elven - a hívott fél és a hívási cél megjelölése
nélkül - jogszerű a számlából megállapítani.
|
1.5. |
Amennyiben a magánbeszélgetések tételes elkülönítése
nehézséget jelent (pl. több telefon, több magánszemély
használó esetén, telefonkártya esetében), célszerű és jóval
egyszerűbb megoldás, ha a kifizető a 1.2. pontban említettek
figyelmen kívül hagyásával megállapított, az áfával együtt
számított számlaértékből 20 százalékot tekint adóköteles
bevételnek, azaz magáncélú használat miatt felmerült
kiadásnak.
|
1.6. |
Ha a használó magánszemélynek vagy magánszemélyeknek a
használatért térítést kell fizetniük, nem keletkezik
(illetőleg csak a meg nem térített rész mértékéig
keletkezik) adókötelezettség. Sajátos eset, amikor a
kifizető a tevékenységében közreműködő magánszemélynek fix
összegben meghatározott beszélgetési keretet határoz meg, és
a terhére számlázott kereten felüli díjat vele megtérítteti.
Ebben az esetben is az 1.3., illetőleg az 1.5. pontban
ismertetett két módszer közül lehet választani, azzal, hogy
a megtérített összeget a magánhasználat tételesen
meghatározott vagy legalább 20 százalékban vélelmezett
értékével szemben figyelembe lehet venni, azaz csak akkor
kell a kifizetőnek közterheket fizetnie, ha az a választott
módszerrel meghatározott magáncélú használat értékét nem
ellentételezi.
Ha a magáncélú használat személyre szólóan nem
állapítható meg, nincs akadálya, hogy a térítést a használók
egymás között felosztva, közösen fizessék meg.
|
1.7. |
Az adókötelezettség keletkezésének időpontja - ha a
szolgáltatás juttatója nem azonos a szolgáltatás nyújtójával
- a szolgáltatás igénybevételére való jogosultság
megszerzésének a napja (Szja törvény 10.§ (3) bekezdés). A
cégtelefon magáncélú használata esetén a jogosultság nem a
tényleges használatkor tekinthető megszerzettnek, hanem
akkor, amikor a kifizető az őt terhelő kiadásból a magáncélú
használat értékét megállapítja, és dönt arról, hogy azt
megtérítteti-e vagy nem a használóval. A magánszemély ettől
a döntéstől függően szerzi meg az ingyenes vagy kedvezményes
használatra való jogosultságot. Ebből következően az
adókötelezettség a szolgáltató által megküldött számla (a
közvetített szolgáltatásról szóló számla) ellenértékének
megfizetése esedékességének időpontjával esik egybe
függetlenül attól, hogy az milyen időszakok díját
tartalmazza. Az új szabályozás 2006. szeptember 1-jei
hatálybalépése alapján az adókötelezettség első időpontja a
2006. augusztus 31-ét követő időszakra vonatkozó szeptemberi
telefonhasználat díját (is) tartalmazó első számla
esedékessége, a szeptemberi és későbbi forgalom alapján.
Amennyiben a kifizető a magáncélú használat ellenértékét
(vélelmezett értékét) megtérítteti, nem kell közterheket
fizetnie akkor sem, ha a térítés az adókötelezettség
keletkezésének időpontja szerint az adóbevallásra előírt
határidőig elszámolási okok miatt nem történne meg. Ilyen
esetben kamatkedvezmény címén sem keletkezik
adókötelezettség, ha a használóval szemben fennálló
követelés az elszámolás szokásszerű rendjéből adódóan
keletkezett (Szja törvény 72. § (4) bekezdés e) pont).
|
1.8. |
A magáncélú telefonhasználat miatt keletkező természetbeni
juttatás adóalapként megállapított értékének személyi
jövedelemadóval növelt összege a társadalombiztosítás
ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint a
szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. számú
törvény 4. §-ának k) pontja szerint járulékalapot képező
jövedelem. Így az adófizetési kötelezettség mellett a
kifizetőt (foglalkoztatót) - a biztosítási kötelezettséggel
járó jogviszonyra tekintettel - 29 százalékos
társadalombiztosítási járulékfizetési kötelezettség is
terheli. Ugyanakkor e bevétel után nem kell százalékos
egészségügyi hozzájárulást fizetni, mivel az egészségügyi
hozzájárulásról szóló törvény 3. §-ának (5) bekezdése
szerint mentes a százalékos egészségügyi hozzájárulás
fizetése alól az a jövedelem, természetbeni juttatás, amely
után a fennálló biztosítási jogviszonyra tekintettel
járulékfizetési kötelezettség keletkezik.
A magáncélú telefonhasználat értéke a 3 százalék
munkaadói járuléknak is alapja, mivel a foglalkoztatás
elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.
évi IV. törvény 40. §-a szerint a munkaadói járulék alapját
képezi a személyi jövedelemadó köteles természetbeni
juttatás.
Ha a magáncélú telefonhasználat nem biztosítási
jogviszony keretében történik, a kifizetőt a természetbeni
juttatás adóalapként meghatározott értéke után a személyi
jövedelemadó mellett 11 százalék egészségügyi hozzájárulás
terheli.
|
1.9. |
Az elektronikus hírközlési szolgáltatás (így
különösen a helyhez kötött telefonszolgáltatás és mobil
rádiótelefon-szolgáltatás) használata, igénybevétele
következtében felmerült költség, ráfordítás (ideértve az azzal
összefüggő, törvényen alapuló, az államháztartás valamely
alrendszere számára történő kötelező befizetést is) a
vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek minősül,
azaz e költséggel nem kell növelni az adózás előtti eredményt
(társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény 3. számú
melléklet B) fejezet 6. pont). |
2. A cégtelefonok használatával
összefüggő egyes általános forgalmi adó (áfa) szabályok
Az általános forgalmi adóról szóló (Áfa) törvény vonatkozó
szabályai szerint három esetben fordul elő az előzetesen
felszámított áfa levonásának tilalma:
- kizárólag tárgyi adómentes tevékenységhez használt,
hasznosított termék, szolgáltatás beszerzésére eső áfa;
- az adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenységet
nem szolgáló tevékenység (magáncélú használat) áfája;
- az Áfa törvényben meghatározott termékek, szolgáltatások
beszerzésére eső áfa, tekintet nélkül arra, hogy az esetleg
gazdasági tevékenységet szolgál-e.
Az Áfa törvény nem vélelmezi a magánhasználatot egyetlen
termék, illetve szolgáltatás tekintetében sem, így a
telefonszolgáltatás igénybevétele esetére sincs előírva törvényi
vélelem a magánhasználatra. A magánhasználat az áfában
ténykérdés. Az adóalany önadózás keretében ad számot arról, hogy
volt-e magáncélú használata. Az adóalany bevallásához képest van
az adóhatóságon bizonyítási teher. Amennyiben igazolható, hogy a
telefont annak megfizetése nélkül magáncélra is használták, úgy
a magáncélú használatra eső előzetesen felszámított áfa nem
vonható le, teljesen függetlenül az Áfa törvény 33. §-ának (4)
bekezdése szerinti 30 százalékos levonási tilalomtól. Az Áfa
törvény 38.§ (2) bekezdése alapján, az adóalanyiságot
eredményező és azon kívüli célra egyaránt használt, hasznosított
termék, szolgáltatás áfáját az e szakaszban meghatározott módon
kell levonható és le nem vonható áfára elkülöníteni.
A három levonási tiltás egymáshoz való viszonya, illetve
alkalmazásának sorrendje:
- Az áfa alapelvéből következően először az üzleti és
magáncélú használat miatti előzetesen felszámított áfa
elkülönítését kell elvégezni, és a teljes előzetesen
felszámított áfából ki kell vonni a magáncélú használatra
eső áfát.
- Amennyiben az adóalany üzleti tevékenysége adóköteles és
tárgyi adómentes tevékenységet egyaránt tartalmaz, úgy
következő lépésként az Áfa törvény 38.§ (3) bekezdése
alapján az adóalanynak az a) pontban kapott összegből
arányosítással meg kell határoznia a levonható arányt.
- Ezt követően - értelemszerűen amennyiben nincs magáncélú
használata, az a) pont, amennyiben nincs tárgyi adómentes
bevétele, akkor a b) pont kihagyandó - az a), illetve a b)
pontban kapott végeredmény (elviekben levonható adó) 70
százaléka vonható le. Vagyis a 30 százalékos tilalom erre a
különbözetre alkalmazandó.
Amennyiben a kifizető a cégtelefon magáncélú használatát
megtérítteti a magánszeméllyel (a megtérítés módjától
függetlenül), az Áfa törvény 8.§-ának (4) bekezdése szerinti
közvetített szolgáltatást nyújt, azaz szolgáltatása áfa köteles
és bizonylattal kell kísérni.
Feltételezve, hogy az üzleti célú használat teljes egészében
adóköteles tevékenységre vonatkozik, a következő jellemző esetek
lehetségesek.
|
2.1. |
Ha nincs magáncélú használat, a kifizető
(munkáltató) a cégtelefon előzetesen felszámított áfájának 70
százalékát vonhatja le. |
2.2. |
Ha van magáncélú használat, amelynél annak
költsége nincs továbbhárítva a magánszemélyre és a kifizető
megfizeti az 1. pont szerinti közterheket:
- A tételes kigyűjtéssel megállapított magáncélú
használat esetén a kifizetőnek először meg kell
állapítania, hogy az adott telefonszámlában mennyi a
magáncélú hívások tételeire jutó áfa, és azt ki kell
vonnia az adott telefonszámla előzetesen felszámított
áfájából, majd meg kell határoznia az így kapott
különbözet 30 százalékát A tételesen megállapított
magánhasználat áfája és a különbözet 30 százaléka lesz a
le nem vonható adó, azaz a különbözet 70 százaléka
vonható le.
- Az 1.5. pont szerinti százalékban vélelmezett
magánhasználat esetén a kifizető azzal, hogy megfizeti a
magánhasználat után a közterheket, nem bizonyítja
tényszerűen a magánhasználatot, ezért ennek az Áfa
törvény szempontjából önmagában véve a magánhasználatra
vonatkozó következménye nincsen. Az adóhatóságnak
kellene tényszerűen bizonyítania, hogy történt magáncélú
használat. Ha az adóhatóság ezt nem tudja bizonyítani,
akkor a kifizető a teljes előzetesen felszámított áfa 70
százalékát vonhatja le.
Amennyiben az adóhatóság tényszerűen bizonyítja a
magánhasználatot, akkor a vélelmezett értéktől
függetlenül a megállapított értékre az a) pontban
leírtak alkalmazandók.
|
2.3. |
Ha a tételes kigyűjtéssel megállapított
magáncélú használat ellenértékét a kifizető teljesen vagy
részben áthárítja, a továbbhárítás mint közvetített
szolgáltatás, áfaköteles; a nettó értéket kell továbbszámlázni.
- A teljes egészében történő áthárítás esetén csak üzleti
célú használat lesz, így nincs magánhasználat miatt le nem
vonható áfa. Ha a továbbszámlázott (esetleg más okból is
továbbszámlázott) ellenérték eléri vagy meghaladja az adott
telefonszámla teljes összegének 30 százalékát, akkor a
kifizető az előzetesen felszámított áfát teljes egészében
levonhatja, amennyiben nem, úgy a teljes előzetesen
felszámított áfa 70 százalékát vonhatja le.
- A részben történő áthárítás esetén először csökkenteni
kell a meg nem térített magánhasználatra jutó áfával a
teljes előzetesen felszámított áfát. Amennyiben a
továbbszámlázott érték eléri vagy meghaladja a számla teljes
összegének 30 százalékát, úgy nincs további levonási
tilalom. Ha a továbbszámlázott érték nem éri el a számla
teljes összegének 30 százalékát, akkor a különbözet 70
százaléka vonható le.
|
2.4. |
Az Szja törvény szerint vélelmezett hányadot áfával növelt
értéken kell megállapítani, ezért ha a vélelmezett magáncélú
használatot a kifizető teljesen vagy részben áthárítja, úgy
kell tekinteni ezt az összeget, mint amely az áfát is
tartalmazza, vagyis ennek az értéknek a 16,67 százalékát
kell fizetendő áfaként figyelembe venni. Ebben az esetben -
ha az adóhatóság nem bizonyítja a magánhasználatot - a
kifizetőnél nincs magáncélú használat, azonban - ha az adott
számlákból más továbbszámlázás nem történik - mivel a 30
százalékot nem éri el a továbbszámlázás, az előzetesen
felszámított áfa 70 százaléka vonható le. Amennyiben az
adóhatóság bizonyítja, hogy volt magáncélú használat, de a
továbbszámlázott összeg ezt "fedezi", akkor az előző
mondatban foglaltak az irányadók; amennyiben a tényleges
magánhasználat több volt, mint a továbbhárított összeg, úgy
a 2.3 b) pont első és harmadik mondatában leírtak
érvényesek.
|
2.5. |
Az 1.6 pontban említett beszélgetési keret önmagában az áfa
kötelezettséget nem befolyásolja, értelemszerűen ekkor is a
2.1.-2.4. pontban leírtak érvényesek.
|
3. Számviteli elszámolások |
3.1. |
Ha a cégtelefon magáncélú használatát a kifizető nem (vagy
csak részben) térítteti meg, a meg nem térített (tovább nem
számlázott) értéket - a le nem vonható áfával együtt -, mint
természetbeni juttatást, az azt terhelő személyi
jövedelemadóval együtt személyi jellegű egyéb kifizetésként,
a számlaérték fennmaradó részét - a le nem vonható áfával
együtt - igénybe vett szolgáltatások értékeként kell
elszámolni. A magánszemélyek magáncélú telefonhasználata
után a kifizetőt terhelő társadalombiztosítási járulékot,
egészségügyi hozzájárulást, munkaadói járulékot az általános
szabályok szerint, bérjárulékként kell a könyvviteli
elszámolásban szerepeltetni.
|
3.2. |
Továbbszámlázás esetén a számviteli elszámolás a közvetített
szolgáltatásra vonatkozó szabályok szerint történhet, ha az
megfelel a számviteli törvény szerinti követelményeknek. Ez
azt jelenti, hogy a szolgáltató bejövő számlájából a
magánszemély(ek)nek továbbszámlázandó összeget - a le nem
vonható áfával együtt - az áruk között közvetített
szolgáltatásként kell kimutatni (a számlaérték fennmaradó
részét - a le nem vonható áfával együtt - igénybe vett
szolgáltatásként), a magánszemély(ek)nek továbbszámlázott
összeget követelésként és értékesítés nettó árbevételeként
kell elszámolni, ezzel egyidejűleg a közvetített
szolgáltatás - áruk között kimutatott - értékét anyagjellegű
ráfordításként, eladott (közvetített) szolgáltatásként kell
kivezetni. (Amennyiben a közvetített szolgáltatásra
vonatkozó feltételek nem állnak fenn, akkor a teljes
számlaértéket, a le nem vonható áfával együtt, igénybe vett
szolgáltatásként kell elszámolni.)
A számla rendezése pénztári befizetéssel, banki
átutalással, vagy - ha a magánszemély hozzájárul - a
bérelszámolás keretében, a bérből történő levonással (a
követelés egyidejű beszámításával) is történhet.
|
2006. szeptember 29.
|
Pénzügyminisztérium
Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal
|
|