VITAX
Könyvelőiroda
Adótörvény változások 2005 július 1-től
1. A SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓRÓL SZÓLÓ 1995. ÉVI CXVII. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSA:
2005. július 1-jétől (vagy, ha a magánszemély számára a szabályok
összességükben kedvezőbbek, akkor visszamenőlegesen 2005. január 1-jétől)
alkalmazhatók a helyközi munkába járás költségtérítésére vonatkozó következő
szabályok:
Szintén csak a 2005. augusztus 1-jét követően megvásárolt közteherjegyek értékének összegét érvényesítheti költségként az önálló tevékenységet folytató magánszemély - így az egyéni vállalkozó és a mezőgazdasági őstermelő is -, ha alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztat munkaviszonyban magánszemélyt. Ilyen esetben költségként levonható a kifizetett munkadíjak és a foglalkoztató magánszemély (egyéni vállalkozó, mezőgazdasági őstermelő is) nevére szóló számviteli elszámolásra alkalmas bizonylattal igazolt - az alkalmi munkavállalói könyvben érvényesített, az előírt nyilvántartásban feltüntetett - érvényesített közteherjegyek értékének összege.
A magánszemélynek - függetlenül attól, hogy önálló tevékenységet folytatónak minősül-e vagy sem - nyilvántartási kötelezettsége keletkezik, ha más magánszemélyt alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztat. A nyilvántartás kötelező tartalmi elemei a következők:
- a munkavállaló természetes azonosító adatai és adóazonosító jele
- az alkalmi munkavállalói könyv sorszáma
- a kifizetett munkadíj összege
- az alkalmi munkavállalói könyvben érvényesített közteherjegy(ek) értéke
- a munkavállaló aláírása
2. A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS ELLÁTÁSAIRA ÉS A MAGÁNNYUGDÍJRA JOGOSULTAKRÓL, VALAMINT E SZOLGÁLTATÁSOK FEDEZETÉRŐL SZÓLÓ 1997. ÉVI LXXX. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSA:
A 2005. augusztus 31-ét követően juttatott adóköteles
természetbeni juttatásnak már nem csak az adóalapként megállapított értéke,
hanem annak a személyi jövedelemadóval növelt összege után kell a
társadalombiztosítási járulékot megfizetni.
2005. szeptember 1-jétől a biztosított foglalkoztatásán túlmenően akkor is foglalkoztatónak kell tekinteni a jogi és természetes személyt, egyéni vállalkozót, jogi személyiséggel nem rendelkező társaságot, egyéb szervezetet, költségvetés alapján gazdálkodó szervet, bármely személyi egyesülést, ha a biztosítottnak a biztosítást megalapozó jogviszonyára tekintettel vagy azzal összefüggésben járulékalapot képező jövedelmet juttat.
(Például, ha az anyavállalat a leányvállaltnál dolgozó vezető részére munkája elismerése címén valamilyen juttatást eszközöl, a járulékfizetési kötelezettséget teljesíteni kell.)
A járulékfizetési kötelezettséget a juttatott jövedelem után a foglalkoztatónak kell megállapítani, bevallani és teljesíteni.
A természetes személy, ha az előbb említett juttatásban külföldi illetőségű jogi vagy természetes személytől részesül, és az eredeti foglalkoztatója (például a leányvállalat), akinél a fennálló jogviszonyára tekintettel részesült a juttatásban a kötelezettségeket nem vállalja át, a biztosítási kötelezettség terheit neki kell viselnie, azaz a társadalombiztosítási-, nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékfizetési kötelezettséget neki kell megállapítania, bevallania, megfizetnie.
A természetes személynek a járulékfizetési kötelezettségét az adóazonosító jelére hivatkozva a tárgyhónapot követő hónap 12-éig, a bevallási kötelezettségét a személyi jövedelemadó-bevallásában 2006. május 20-áig kell teljesíteni.
2005. október 1-jétől
járulékalapot képez a felszolgálási díj. A felszolgálási díj után a
foglalkoztatónak 15 százalékos mértékű nyugdíjbiztosítási járulékot kell
fizetnie, ami magában foglalja a nyugdíjjárulékot is.
A felszolgáló is fizethet 15 százalékos mértékű járulékot a vendégtől kapott
borravaló után, de nem kötelező.
A felszolgálási díj és a borravaló után magánnyugdíjpénztári tagdíjat nem kell fizetni.
3. A PÁLYAKEZDŐ FIATALOK, AZ ÖTVEN ÉV FELETTI MUNKANÉLKÜLIEK,
VALAMINT A GYERMEKEK GONDOZÁSÁT, ILLETVE A CSALÁDTAG ÁPOLÁSÁT KÖVETŐEN
MUNKÁT KERESŐK FOGLALKOZTATÁSÁNAK ELŐSEGÍTÉSÉRŐL, TOVÁBBÁ AZ ÖSZTÖNDÍJAS
FOGLALKOZTATÁSRÓL SZÓLÓ 2004. ÉVI CXXIII. TÖRVÉNY (PFTV.) MÓDOSÍTÁSA
2005. október 1-jétől kerül bevezetésre a START-program, amely a pályakezdő fiatalok foglalkoztatását ösztönzi.
A pályakezdő fiatal az adóazonosító jelét tartalmazó adóigazolvány mellé kiegészítő igazolványként igényelheti a Start-kártyát az APEH-tól.
A Start-kártya egy alkalommal váltható ki, kivéve, ha elveszett. Megrongálódása esetén cserélhető.
Az érvényesség időtartama a kiállítástól számított két év, de legfeljebb a kiállítás keltétől az igénylő huszonötödik életévének, felsőfokú végzettséggel rendelkező igénylő esetén a harmincadik életévének betöltéséig terjedő időszak, ha az rövidebb mint két év.
START-kártya igénylésére jogosult, aki:
- a huszonötödik életévét, felsőfokú végzettségű személy esetén a harmincadik életévét még nem töltötte be,
- tanulmányait befejezte,
- tanulmányait megszakította ,
A munkaadót a Start-kártyával történő foglalkoztatás esetében járulék kedvezmény illeti meg a következők szerint:
- a tételes egészségügyi hozzájárulás alóli mentesség,
- a 3 százalékos mértékű munkaadói járulék és a
- 29 százalékos társadalombiztosítási járulék együttes összege helyett a foglalkoztatás első évében a bruttó munkabér 15 százalékának, második évében 25 százalékának megfelelő fizetési kötelezettség.
A START-programban résztvevőkről a foglalkoztató a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig köteles az állami adóhatóság felé adatot szolgáltatni.
4. AZ EGÉSZSÉGÜGYI HOZZÁJÁRULÁSRÓL SZÓLÓ 1998. ÉVI LXVI. TÖRVÉNY
MÓDOSÍTÁSA:
A START-kártya bevezetésére 2005. október 1-jétől kerül sor. A START-kártyával rendelkező pályakezdő fiatalok foglalkoztatásához kiemelt kedvezmények párosulnak, ennek sorában a tételes egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség alóli jogszerű mentesítés.
Nem kell megfizetni a tételes egészségügyi hozzájárulást a START-kártyával rendelkező pályakezdő fiatal után a foglalkoztatása időtartamára.
5. AZ ADÓZÁS RENDJÉRŐL SZÓLÓ 2003. ÉVI XCII. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSA
Az elsőfokú építésügyi hatóság adatszolgáltatása az állami adóhatóság
részére:
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 3.
számú mellékletének G) pontja új, 5. alponttal egészül ki, aminek
eredményeként az elsőfokú építésügyi hatóság az építőipari kivitelezési
tevékenység megkezdésével kapcsolatosan adatszolgáltatást köteles
teljesíteni az állami adóhatóság részére.
Az adatszolgáltatás tartalmazza
- az építési helyszín címét, helyrajzi számát,
- a kivitelező nevét, elnevezését, címét (székhelyét) a kivitelezési jogosultságának (vállalkozói engedély, cégbírósági bejegyzés) külön jogszabály szerinti igazolását.
Az Art-t e tekintetben módosító, az építőipari kivitelezési tevékenységgel kapcsolatos adatszolgáltatásokkal összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2005. évi LXXVI. törvény (megjelent a Magyar Közlöny 2005. évi 92. számában 2005. július 5-én) említett rendelkezése 2005. július 15-én lép hatályba, és az ezt követően kezdődő kivitelezési tevékenységekre kell alkalmazni.
Az építőipari kivitelezési tevékenységgel kapcsolatos adatszolgáltatásról szóló 135/2005. (VII. 14.) Korm. rendelet az építtető számára is előír az APEH-hez teljesítendő bejelentési kötelezettséget. Ez arra az esetre vonatkozik, ha
- az építkezés építési hatósági engedélyhez kötött,
- a nettó kivitelezési érték a 10 millió forintot meghaladja, illetve
- a közbeszerzésről szóló törvény hatálya alá tartozó építési tevékenységgel kapcsolatos.
A Korm. rendelet szerint az APEH- hoz teljesítendő bejelentési, adatszolgáltatási kötelezettséget a rendelet kihirdetésétől számított 45. naptól kell alkalmazni
A honlap tulajdonosa tagja a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének